Interiörbild, bokhylla till höger, rakt fram utsikt mot Bryggaregatan och säveån

Unga vuxna, 13-25 år

Unga vuxna-avdelningen vänder sig till dig som är mellan 13 och 25 år.

Unga vuxna-avdelningen finns inne i Alingsås kulturhus, nedanför den gula trappan till höger.
Hos oss kan du plugga, läsa tidningar, låna böcker eller träffa kompisar.

Vi gör vårt bästa för att erbjuda ett intressant utbud, som samtidigt är utmanande och väcker nyfikenhet. Här finns skönlitteratur och facklitteratur, manga och serier, på både svenska och engelska

Unga vuxna-avdelningen arrangerar bland annat Lill-lördag, som är ett ungdomshäng med olika aktiviteter, sista onsdagen varje månad. Dessa kvällar kan vara allt från workshops, brädspel, quiz och filmvisningar.

Se vårt program för mer info, vi finns även på Instagram och på Facebook.

Har du ett specialintresse?  Tipsa gärna om aktiviteter som just du skulle vilja se!

Är du mellan 16-18 år och vill ha Meröppet på ditt kort, så att du kan komma in och studera, låna, läsa osv. i huset efter personalbemannad tid? Då måste du ha din vårdnadshavares underskrift på denna blankett som du lämnar in på biblioteket. Sedan fixar vi Meröppet åt dig!

Bokklubb

Om du är intresserad av att läsa och att prata om vad du just läst så finns en bokklubb för dig mellan 16-19+. Anmäl dig via mejl eller via telefon.

Kontakt

Vill du lämna synpunkter, inköpsförslag, tips på författare eller andra besök till avdelningen?

Då ska du kontakta vår unga vuxna-bibliotekarie Ida på mail ida.morin@alingsas.se

Du kan också kontakta barnungalaget, men skriv gärna unga vuxna som ämne i mejlet.

barnungabibliotek@alingsas.se