Skolbesök på biblioteket

Boka ett klassbesök på biblioteket
Under läsåret är alla klasser i årskurs 2, 4 och 6 välkomna på ett besök där en bibliotekarie presenterar biblioteket, pratar om läsning och hjälper er att låna. För att boka tid, skriv till barnungabibliotek@alingsas.se. Föreslå gärna tider när ni kan.

Besök gärna biblioteket med en klass oavsett ålder närhelst bibliote­ket är öppet.

Förskoleklasser
Under vårterminen bjuder vi in alla kommunens 6-åringar till en biblioteksintroduktion. Under lekfulla former delar vi ut barnens eget lånekort, visar barnavdelningen och delar ut en gåvobok. Inbjudan och mer information kommer i början av året.

Talböcker/Legimus
Legimus finns för de elever som behöver läsa på annat sätt än tryckt text. För att få tillgång till en egen inloggning med möjlighet att ladda ner talböcker till dator, surfplatta eller mobiltelefon behöver eleven, gärna i målsmans sällskap, besöka biblioteket. Barn behöver målsmans godkännande. Avtal finns på: www.legimus.se eller att hämta på biblioteken. Tjänsten är gratis. Boka tid på närmaste bibliotek. Alingsås bibliotek: 0322 616601, Ingareds bibliotek: 0322 50776, Sollebrunns bibliotek: 0322 616110

Böcker på flera språk
På Alingsås bibliotek finns det barn- och ungdomsböcker på cirka 30 olika språk. Vi hjälper gärna till med att hitta böcker på rätt språk och rätt nivå till era elever. Nu har barnavdelningen också en hylla med Silent books, böcker utan text. Med en bok utan text kan barn och vuxna samtala fritt kring bilderna och göra en egen berättelse, oavsett vilket språk du talar.

Bokcirkelkassar
För åldrarna 7-9 år, 10-12 år och 13-17 år. I bokcirkelkassen finns 6 böcker av samma titel med tillhörande diskussionsfrågor. Välj bland flera titlar. Lånetid 6 veckor. Du kan låna kassen på ditt tjänstelånekort.

Boklådor
Förskolor i Alingsås kommun är välkomna att beställa boklådor med pek- och bilderböcker. Ange gärna om ni har några speciella önskemål. När lådan är klar för avhämtning hör vi av oss. Beställ boklåda på telefon 0322 616601.

Kapprumsbibliotek
Varje förskola kan låna kapprumskassar. Lånet består av 5 kassar med 5 unika titlar som lånas i 5 månader. Kassarna kan sedan placeras i förskolans kapprum för utlån till förskolans föräldrar. Hur utlåningen till föräldrarna sker bestämmer respektive avdelning. Det finns även kassar med böcker på andra språk.

Sagostunder
Det är sagostund på fredagar kl 10.30. Som förskola anmäler ni om ni vill komma. 5 barn/avdelning. Ni har även möjlighet att boka en egen sagostund för hela förskoleavdelningen. Anmälan till barnungabibliotek@alingsas.se