Vi erbjuder skolprogram

Boka ett skolprogram eller skapa ett pedagogiskt projekt tillsammans med oss! Vi sammanställer just nu höstens pedagogiska skolprojekt och kommer presentera det här. Terminens skolprogramsfolder finns också att ladda hem som PDF längst ner på denna sida.

Vi välkomnar alla från förskoleklass, grundskola, gymnasium till och med vuxenstuderande. Guidade visningar med eller utan workshop är kostnadsfria för skolor inom kommunen, de är diskussionsbaserade och utformas och anpassas efter elevernas ålder och behov. Visning med workshop beräknas ta 90 minuter. Enbart visning 45 minuter.

Har du speciella önskemål, arbetar ni med ett speciellt tema? Kan vi tillsammans utforma ett projekt? Berätta – så gör vi det bästa möjliga av ert besök.

Boka skolprogram

Bokning av skolprogram i museet och konsthallen sker alltid med e-post till museum@alingsas.se.  Kontaktperson för museet och konsthallen är Ylva Sillén, kontakta Ylva här. Ange "Skolvisning museum" eller "Skolvisning konst" i ämnesfältet. Skriv vilken visning som önskas, tid, årskurs, antal elever, samt lärarens namn och telefonnummer. Har du speciella önskemål kring ert besök? Arbetar ni med något speciellt tema i skolan? Visningar på museum och konsthall kan kopplas till många olika skolämnen. Berätta vilka behov som finns, så att vi kan göra det bästa möjliga av ert besök. Visning tar cirka 45 minuter, med praktisk workshop cirka 90 minuter. Ges måndag-torsdag kl 8.30-16.

Bokning av skolverksamhet i biblioteket sker genom att fråga personalen på biblioteket, eller skicka e-post till barnungabibliotek@alingsas.se.

Besök på egen hand

Du är naturligtvis välkommen att besöka museet, konsthallen och biblioteket med din klass under ordinarie öppettid, utan att boka en visning. Vi ber dig då att föranmäla besöket. Anmäl även detta till museum@alingsas.se eller barnungabibliotek@alingsas.se.

Skolprogram i museet

I museets entréplan går det att lämna meddelanden till framtiden i Tidskapsel 2100 - museets pågående insamling av framtiden som kommer att magasineras till år 2100. Högst upp i byggnaden visas tillfälliga utställningar och aktiviteter.

På två plan däremellan berör utställningen "Nästa Alingsås" historia, samtid och framtid. Vi får en bild av hur tekniska innovationer förändrar samhället. Det sena 1800-talets utveckling av järnvägen har paralleller i vår tids digitalisering. Vad betyder ökade möjligheter till kommunikation på samhällsekonomiskt, privat och personligt plan genom historien? I utställningen ser vi också exempel på andra kommunikationsmedel som blev verklighet under senare delen av 1800-talet: telefonen, cykeln och filmen. Denna vårtermin är den sista då ni kan besöka utställningen.

Den enskilda människas drivkrafter träder också fram: Jonas Alströmer som grundade manufakturverk i Alingsås, men mest är ihågkommen för potatis. Anna Norlander som 1928 ledde arbetet när Alingsås museum grundades. Vi får också möta ett urval av samtidens alingsåsare, vars drivkrafter hänger samman med deras intressen och livsberättelser.

Snabbare än tåget

För alla åldrar

Hur lång var resan innan tåget fanns? Med nya kommunikationsmedel har avståndens tidsdimension ständigt minskat. Hur nära är vännerna i vår alltmer uppdaterade samtid? Vi diskuterar hur nya kommunikationsmedel kan och har, påverkat samhällsutveckling och socialt liv, men också hur synen på världen förändras genom nya uppfinningar. Vi använder oss av värderingsövningar för att tydliggöra och lyfta visningens frågeställningar.

Historiepussel

Lågstadiet – mellanstadiet. Max 20 elever (helst halvklass)

Vi tittar på några av museets föremål, ibland har uppfattningen om dem förändrats över tid. Hur lägger vi ihop våra pusselbitar till historia, vilken bild kommer fram och går det att veta om den är sann? I liten skala provar vi också på att gräva fram objekt som en arkeolog gör. Men hur kan arkeologer veta hur något sett ut som det bara finns små bitar kvar av? Ibland blir fantasin det viktigaste redskapet. Kombinera gärna med ett besök på konsthallens utställning!

Med makt, klackskor och peruk

Lågstadiet och mellanstadiet

Vad hade Jonas Alströmer på sig för att visa vem han var? På museet ser vi hans blommiga sidenjacka. Varför fick hans syster inte ha byxor? Vi pratar mode och kroppsideal i olika tider och gör collagebilder. Kombinera gärna med föreställningen på museet 26/10: Muskler, magi, magkänsla.

Vad gjorde Jonas med potatisen?

Mellanstadiet, högstadiet, gymnasiet

Alingsåsaren Jonas Alströmer, mest av allt känd för att ha tagit potatisen till Sverige – det är väl sant, eller? Hur uppstår en historiemyt? Vi pratar mat och liv på 1700-talet, men också blandade mytbildningar och fördomar, historiskt och idag. Vi använder värderingsövningar för att undersöka hur vi tänker.

"Så länge det bara är en, skall det vara en kvinna"

Högstadiet och gymnasiet

Alingsås museums grundare Anna Norlander – levde 1877-1965, en tidsperiod som rymmer många förändringar i vårt samhälle. Hur förändrades synen på rätt och fel under hennes livstid? Sant och falskt inom vetenskap? Vi tittar närmare på några av de föremål som kom i museets ägo under hennes tid och pratar om hur uppfattningen om dem förändrats över tid. Vi placerar in viktiga händelser i Sverige och världen under hennes livstid och funderar över hur dessa kan ha på påverkat enskilda individer.

Dessutom på museet:

Kreativt Ungdomscafé med workshop - Onsdagar 13/9, 27/9, 11/10, 25/10, 1/11 (höstlovsworkshop med Ikkan), 26/12, kl 16-19, 2017

Cafékvällar av och med unga. Varje tillfälle har ett eget tema med workshop eller föredrag, och utifrån det skapar vi roliga saker tillsammans med gratis fika. I samarbete med Alingsås bibliotek, Hälsonavet, Integrationsavdelningen och Studieförbundet Vuxenskolan. Håll utkik efter info om våra teman på vår uppdaterade Facebooksida "Kreativt ungdomscafé - Alingsås museum" www.facebook.com/KreativtUngdomscafe/

Skolprogram i konsthallen

Omid Delafrouz

Den 4 februari 2017 öppnar vårens utställning med bilder av konstnären Omid Delafrouz.
Omid är uppvuxen i Alingsås, har studerat konst i Malmö och Göteborg och är numera bosatt i Stockholm. Hans arbetsprocess startar i stora, detaljerade blyertsteckningar som i slutändan printas ut som färglagda bilder.
Det är vardagliga miljöer som avbildas, stillsamma situationer med ett fåtal människor. Stilen för tankarna till serieteckningar, tv-spel och annan populärkultur och en mängd detaljer i bilderna refererar just till dessa medier.
Men börjar vi nysta i vad vi ser är bilden inte bara avbildning av ett ögonblick, utan också del i våra kollektiva berättelser.
I visningen pratar vi om hur konstnären arbetar. Vi går på jakt bland bildernas detaljer och diskuterar vad de kan berätta om helheten.

Smittande oro - smittande mod

Vi visar och berättar också om utställningarna i kulturhusets entréplan: Smittande oro - smittande mod med verk av konstnärerna Ester Shalev-Gerz, Kendell Geers, Nina Bondeson och Carl Michael von Hausswolff.

 

Skolverksamhet i biblioteket

För dig som är lärare, förskollärare, fritidsledare eller dagbarnvårdare vill Alingsås bibliotek vara ett stöd och en resurs i frågor som rör läsning, läslust och berättelser i alla dess former. Vi är ett komplement till skolans eget bibliotek. Under ombyggnationen av Alingsås kulturhus finns vi i Kabomhuset, Kungsgatan 4.

Boklådor

Förskolor i Alingsås kommun är välkomna att beställa boklådor med bild- och pekböcker. Ange gärna speciella önskemål. När lådan är klar för hämtning kontaktar vi er. Beställ på telefon 0322-61 66 01.

Förskoleklasser

Alla kommunens 6-åringar är välkomna till ett spännande biblioteksbesök. Vid besöket finns möjlighet för eleverna att få ett lånekort. Information om när besök är aktuella presenteras på kommunportalen. Besöket sker på närmaste bibliotek.

För frågor kontakta:

Alingsås bibliotek: annika.malmborg@alingsas.se

Ingareds bibliotek: annika.malmborg@alingsas.se

Sollebrunns bibliotek: emma.lundqvist@alingsas.se

 

Särskolan

Alla årskurser i särskolan är välkomna att boka ett besök på Alingsås bibliotek. Barnbibliotekarierna kan även i mån om tid besöka föräldramöten. För att boka besök kontakta: barnungabibliotek@alingsas.se

Böcker på flera språk

På Alingsås bibliotek finns det barn- och ungdomsböcker på cirka 30 olika språk. Vi hjälper gärna till med att hitta böcker på rätt språk och rätt nivå till era elever. Om ni saknar något språk, prata med oss så lånar vi in böcker från Internationella biblioteket. Kontakta barnungabibliotek@alingsas.se

Talböcker/Legimus

Legimus finns för de elever som behöver läsa på annat sätt än tryckt text. För att få tillgång till en egen inloggning med möjlighet att ladda ner talböcker till dator, surfplatta eller mobiltelefon behöver eleven, gärna i målsmans sällskap, besöka biblioteket. Barn behöver målsmans godkännande. Avtal finns på: www.legimus.se eller att hämta på biblioteken. Tjänsten är gratis. Boka tid på närmaste bibliotek.

Alingsås bibliotek: 0322-61 66 01

Ingareds bibliotek: 0322- 507 76

Sollebrunns bibliotek: 0322-61 61 10

Temahyllan för barn

På barnavdelningen finns temahyllan som är tänkt att användas av både föräldrar och pedagoger.

Här finns bilderböcker ordnade i följande teman:

  • Barns rättigheter
  • Bokstäver
  • Familjen
  • Färg och form
  • Genuspedagogik
  • Kompisar
  • Kroppen
  • Känslor
  • Miljö
  • Siffror

Skolprogram våren 2017 hittar du här.