En uppslagen bok och en läsplatta

E-böcker och e-ljudböcker

Låna e-böcker hos biblioteken i Alingsås!

Vår leverantör av e-böcker och e-ljudböcker heter Overdrive och appen du använder heter Libby.

Här hittar du e-böcker och e-ljudböcker på främst svenska och engelska.

Lånetiden är 21 dagar. Lånet lämnas automatiskt tillbaka när lånetiden är slut.

Som låntagare hos oss kan du låna upp till 8 e-böcker och 8 e-ljudböcker under en trettiodagarsperiod,

alltså totalt max 16 lån om du använder båda formaten.

Du kan ha max 8 titlar lånade samtidigt. Provläs/lyssna gärna på ett smakprov innan du lånar boken.

Låna ifrån dator/webben:

1. Gå in på alingsas.overdrive.com och logga in med ditt lånekortsnummer och PIN-kod.
  2. Sök fram den bok du vill ha och tryck på låna. Bekräfta sen igen att du vill låna boken.
  3. Du finner alla dina lån under Mitt konto > Lån. Därifrån kan du läsa och ladda ner böckerna. Lånen synkroniseras även i appen.

Låna i appen Libby:

Appen Libby har uppdaterats vilket gör att instruktionsfilmen nedan till viss del är inaktuell. Vi håller på att framställa en ny instruktionsfilm.

1. Installera appen Libby via Playbutik (Android) eller Appstore (iPhone/iPad)
  2. Öppna appen och följ instruktionerna för att hitta till Alingsås bibliotek och fyll i ditt lånekortsnummer och PIN-kod.
  3. Sök fram den titel du vill låna och tryck på Låna.
  4. Dina lån finns under Bokhylla > Lån och kan läsas direkt. Är du ansluten till Wi-Fi laddas också böckerna ner så att de blir tillgängliga offline.
    • För att läsa/lyssna tryck Öppna bok.
    • För att återlämna tryck Hantera Lån > Återlämna i förväg
    • För att förnya lån tryck Hantera Lån >

Om du lånar både i Libby och på hemsidan så synkroniseras lånen automatiskt under förutsättning att du använder samma lånekort på båda ställena.

Fria e-böcker att hämta på nätet - ett urval

Litteraturbanken Ett urval svenska klassiker i vid bemärkelse. Texterna läses direkt i webbläsaren. Vissa kan också laddas ner i pdf- eller epub-format.

Projekt Gutenberg Klassisk litteratur främst på engelska men många andra språk finns också representerade.

Projekt Runeberg Klassisk nordisk litteratur. Läses direkt i webbläsaren

Internationella biblioteket En samling av länkar till e-böcker och ljudböcker på andra språk som är fria att ladda ner.

Världens bibliotek E-böcker och ljudböcker på språken albanska, arabiska, assyriska/syrianska, bosniska/kroatiska/serbiska, kurdiska, persiska/dari, polska, somaliska, thailändska, tigrinska, turkiska och ukrainska..

Bläddra App med e-böcker på romani chib, meänkieli och samiska. På sikt ska appen även innehålla e-böcker på finska och jiddisch dvs alla våra nationella minoritetsspråk.

Fria ljudböcker för nedladdning

LibriVox tillhandahåller ljudböcker som bygger på fria texter på alla språk. Frivilliga läser in böckerna, som sedan publiceras i form av mp3-filer och alltså kan laddas ner. De flesta inläsningarna är på engelska, men många andra språk finns representerade.

Talböcker

Talböcker är böcker som är inlästa på cd-rom, så kallade DAISY. Talböcker är avsedda för dig med läsnedsättning och kan lånas på biblioteket eller digitalt. Läs mer om talböcker.