Ung svartklädd tjej pratar i mikrofon i en lummig park med ett vitt slott i bakgrunden

Poetens plats

I Nolhaga park.

Poetens plats kom till som ett samarbete mellan Kulturföreningen Tornet i Alingsås och Stockholms kulturhus. Nyskrivna dikter av samtida svenska poeter anslogs en gång i månaden både på World News Café i Stockholm och i Nolhaga park här i Alingsås. 2012 utvecklades projektet till en poesistafett med dikter skrivna specifikt för Poetens plats i Nolhaga park. Kulturföreningen Tornet överlämnade ansvaret för Poetens plats till Alingsås kulturhus våren 2020. Dikter byts i anslutning till vårdag- och höstdagjämningen, då den aktuella poeten är på plats och läser och presenterar sin dikt. Poeten väljer sedan sin efterträdare som får uppdraget att skriva en dikt till nästa tillfälle.

Höstens/vinterns poet 2023/24 är Lizette Romero Niknami.

23 mars 2024 kl. 11.00 avtäcks den nya dikten som är skriven av Judith Kiros, se mer här: https://www.alingsaskulturhus.se/att-gora/poetens-plats

Arazo Arif

Lizette Romero Niknami

Många poeter har genom åren varit här och presenterat sina verk:

2023 Arazo Arif och Lizette Romero Niknami

2022 Karl Daniel Törnkvist och Mona Monasar

2021 Beata Berggren (vars dikt går att ta del av på vår Youtube-kanal) och Felicia Mulinari

2020 Peter Thörneby

2019 Iman Mohammed och Martin Högström

2018 Johanna Ekström och Jenny Tunedal

2017 Kennet Klemets och Pamela Jaskoviak

2016 Jörgen Lind och Jila Mossaed