Biblioteket för förskolan

Lånekort

En förskoleavdelning kan ha ett eget lånekort. På lånekortet kan ni låna böcker till förskolan. Lånetiden är 6 veckor. Endast utlån av barnböcker. Glöm inte att uppdatera avdelningens kontaktuppgifter när de ändras.

Bokkassar

Alla förskolor har möjlighet att beställa en kasse böcker. Böckerna lånas ut på förskoleavdelningens lånekort. Beställning sker via e-post: barnungabibliotek@alingsas.se eller telefon 0322-616601.
Tala om vilken ålder böckerna ska rikta sig till och lämna gärna önskemål på vilka böcker ni vill ha. Lånetiden är 6 veckor. Vi meddelar när kassen är klar att hämta på biblioteket.

Kapprumsbibliotek

Varje förskoleavdelning kan låna ett Kapprumsbibliotek. Kapprumsbiblioteket består av 5 kassar
med 5 böcker i varje kasse och lånetiden är 5 månader. Kassarna kan sedan placeras i förskolans kapprum
för utlån till familjerna.Vi har även några kassar med böcker på andra språk än svenska.

Sagostunder

Vi har sagostunder på fredagar kl. 10.30 för barn 3-6 år.
Anmäl er avdelning och antal barn via e-post till barnungabibliotek@alingsas.se

Föräldramöten

Barnbibliotekarierna kan delta på förskolans föräldramöten för att berätta om bibliotekets verksamhet, vikten av att läsa för sitt barn och presentera böcker.
Förfrågan skickas till barnungabibliotek@alingsas.se

Temahylla

Det finns en temahylla med bilderböcker inom särskilda ämnen. De handlar om:

• Barns rättigheter
  • Bokstäver