Biblioteket för skolan

Förskoleklasser

Under vårterminen bjuder vi in alla kommunens 6-åringar till en
biblioteksintroduktion. Under lekfulla former visar vi barnavdelningen,
delar ut en gåvobok och barnen får sitt eget lånekort. Inbjudan och
mer information kommer i början av året.
För bokning kontakta oss via e-post: barnungabibliotek@alingsas.se

Bokcirkelkassar

För åldrarna 7-9, 10-12 eller 13-17 år. I bokcirkelkassen finns flera exemplar
av samma titel med tillhörande diskussionsfrågor. Välj bland flera titlar.
Lånetid 6 veckor. Du kan låna kassen på ditt tjänstelånekort.

Boktips

Barnbibliotekarierna tipsar regelbundet om nya barnböcker i två korta filmer.
En med böcker från Hcf- hyllan, ca 6-9 år, och en med böcker från Hcg-hyllan, ca 9-12 år.

Äppelhyllan och Legimus

För de barn och ungdomar som har svårt att läsa böcker med tryckt text finns anpassad media. På Äppelhyllan står böcker med teckenspråk, TAKK och taktila böcker.
Här hittar du också böcker för och om barn och unga med funktionsvariationer.

Behöver man tillgång till talböcker hjälper biblioteket till med att skaffa inloggningsuppgifter till Legimus, en katalog med digitala talböcker. Avtal finns på: www.legimus.se eller att hämta på biblioteken. Tjänsten är gratis.

Böcker på flera språk

På biblioteket finns det barn- och ungdomsböcker på många olika språk.
Vi hjälper gärna till med att hitta böcker på rätt språk och rätt nivå till era elever.
Det finns även Silent books, böcker utan text.

Aktiviteter på lov och fritid

Det finns flera olika aktiviteter på biblioteket för barn och unga som bokhyllehäng och bokklubbar. Under en del skollov erbjuder vi ett särskilt program för barn och unga. Det kan vara författarbesök, skapande verksamhet, tipspromenader, tävlingar och andra upplevelser. Se vår hemsida www.alingsaskulturhus.se för aktuellt program.

Tjänstelånekort

På ditt tjänstelånekort kan du låna böcker som du ska använda i tjänsten. 6 veckors lånetid, inga omlån. Endast utlån av barnböcker. Uppdatera dina kontaktuppgifter om du byter arbetsplats i kommunen.

Kontakt:
Alingsås bibliotek