Njut av biblioteket hemifrån

Läs digitala böcker och tidningar eller se på film. Biblioteket har många e-tjänster att erbjuda. Du kan även logga in och göra ärenden på ditt konto via vår internetkatalog hemifrån.

E-böcker och e-ljudböcker:

Låna ifrån dator/webben:

• Gå in på alingsas.overdrive.com och logga in med ditt lånekortsnummer och PIN-kod.
  • Sök fram den bok du vill ha och tryck på låna. Bekräfta sen igen att du vill låna boken.
  • Du finner alla dina lån under Mitt konto > Lån. Därifrån kan du läsa och ladda ner böckerna. Lånen synkroniseras även i appen.

Låna i appen Libby:

• Installera appen Libby via Playbutik (Android) eller Appstore (iPhone/iPad)
  • Öppna appen och följ instruktionerna för att hitta till Alingsås bibliotek och fyll i ditt lånekortsnummer och PIN-kod.
  • Sök fram den titel du vill låna och tryck på Låna.
  • Dina lån finns under Bokhylla > Lån och kan läsas direkt. Är du ansluten till Wi-Fi laddas också böckerna ner så att de blir tillgängliga offline.
  • För att läsa/lyssna tryck Öppna bok.
  • För att återlämna tryck Hantera Lån > Återlämna i förväg.
  • För att förnya lån tryck Hantera Lån > Förnya lån.

Låna film på nätet ifrån Cineasterna:

• Surfa in på www.cineasterna.se
  • Välj Alingsås Bibliotek under menyn Välj Bibliotek
  • Välj en film genom att klicka på omslaget
  • Fyll i ditt lånekort- eller personnummer och din pinkod
  • Tryck på Titta på filmen!-knappen. (Klicka inte på Logga in-knappen)

Du kan göra 2 lån/vecka och du har ditt lån i 48 timmar.

Läsa tidningar på webben eller via appen:

Vill du läsa tidningar och tidskrifter från hela världen digitalt? Prova vår tjänst PressReader.

Det finns ungefär 7.000 tidningar och tidskrifter från 100 länder att läsa på över 60 olika språk. På svenska finns det ca 230 titlar, t.ex. Göteborgs-Posten, Aftonbladet och Svenska Dagbladet.

Gör så här för att logga in på webben:

• Surfa in på pressreader.com
  • Klicka på Sign in.
  • Välj Library and group.
  • Ange Alingsas i rutan Search libraries.
  • Ange ditt lånekortsnummer under Library card number och din pinkod i rutan PIN.
  • Klicka på Sign in.
  • Ange en e-postadressvälj ett lösenord och fyll i ditt namn för att slutföra skapandet av ditt konto.
  • Nästa gång räcker det att du loggar in med din e-postadress och ditt valda lösenord.

Gör så här för att logga in i appen:

• Installera appen PressReader via Play butik (Android) eller Appstore (iPhone/iPad)
  • Tryck på Sign in i menyn
  • Tryck på den blåa symbolen (Library and group) för att välja bibliotek
  • Sök upp Alingsas
  • Ange lånekortsnummer samt pinkod för att logga in

För att hitta rätt tidskrift/dagstidning:

• Sök under publications, där kan du filtrera för land, kategorier och språk
  • Du kan använda sökrutan för att söka på tidningens namn
  • Det går också att ändra textstorlek, få tidningen uppläst och i vissa fall översatt.

Logga in på ditt konto hemifrån:

Du kan till exempel reservera eller låna om böcker.

• Gå in på kohaopac.alingsas.se
  • Logga in med ditt lånekortsnummer eller personnummer och din pinkod.
  • Om du vill låna om dina böcker, tryck Låna om alla. Vill du bara låna om några av dina lån, markera de du vill låna om och tryck sedan Låna om markerade.